گروه توانبخشی گفتار توان گستر 09121623463

آخرین نوشته - 20 مرداد 1400

گروه گفتار درمانی دانشگاه ایران پیشرو در درمان اختلالات گفتار، زبان و بلع


گروه گفتاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران با دارا بودن کلینیک های تخصصی در درمان اختلالات حنجره و بلع پیشرو است.

رشته گفتاردرمانی یا آسیب شناسی گفتار زبان اولین بار در دانشکده توانبخشی و رفاه اجتماعی تاسیس شد در واقع گروه گفتاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران با قدمت نزدیک به نیم قرن ، در سال ۱۳۵۲ در دانشکده توانبخشی و رفاه اجتماعی با نام کنونی دانشکده علوم توانبخشی تاسیس شده است .

این گروه افتخار فارغ التحصیلی پیشکسوتان رشته گفتاردرمانی را داراست. فارغ التحصیلان این گروه از  بنیانگذاران رشته گفتاردرمانی در دانشگاه های سراسر ایران  هستند. در این راستا گفتگویی با دکتر دکتر ناهید جلیله وند؛ مدیر گروه گفتار درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران به شرح زیر انجام گرفته است .

 گروه آموزشی گفتاردرمانی  دانشگاه را معرفی کنید؟

 گروه آموزشی گفتاردرمانی متشکل از ۹ عضو هیئت علمی و ۲ کارشناس است و در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی دانشجو می پذیرد .  

دپارتمان گفتاردرمانی متشکل از سه  بخش شامل اعضای هیئت علمی ، کلینیک گفتاردرمانی و آزمایشگاه های گفتار وزبان است. وجود سه بخش در کنار یکدیگر به ویژه بخش بالینی یکی از نقاط قوت گروه گفتاردرمانی می باشد .

 رسالت گروه گفتاردرمانی از یک سو آموزش و تربیت نیروی انسانی کارآمد و متخصص جهت توانایی در ارزیابی ، مشاوره تشخیص و درمان با تکیه بر آخرین یافته های علمی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی است و از سوی دیگر  در مقاطع تحصیلات تکمیلی ، آموزش و تربیت و هدایت نیروهای متخصص برای مطالعات عمیق و دانش پژوهی  و نوآوری به ویژه مبتنی بر زبان و فرهنگ بومی در علم آسیب شناسی گفتار و زبان است .

گروه آموزشی گفتاردرمانی در چه زمینه هایی خدمات ارائه می دهد؟

 گروه آموزشی گفتاردرمانی  در زمینه های تخصصی اختلالات گفتار وزبان در دوران رشد با علل مختلف همچون آسیب های شنوایی ، ناهنجاری های ژنتیکی و عقب ماندگیهای ذهنی ، اوتیسم ، آسیب های مغزی ، اختلالات گفتار وزبان اکتسابی به دلایل آسیب های مغزی، سکته مغزی ، بیماریهای پیشرونده همچون پارکینسون  ، اختلالات صوت حاصل از بیماریهای عضوی حنجره یا علل عملکردی ، اختلالات گفتار با علل ساختمان اندامهای گفتاری همچون شکاف کام ، ناهنجاریهای فکی دندانی و بیماری های عصبی عضلانی  ناحیه دهان ، اختلالات بلع نوزادان به دلیل تولد نارس یا اختلالات بدو تولد و اختلالات بلع بزرگسالان به دلایل آسیب های مغزی ، اختلالات خواندن و نوشتن دوران رشد ، ناروانیهای گفتار در دوران رشد تا بزرگسالی ،  خدمات خود را به مراجعه کنندگان ارائه می دهد .

مهمترین  دستاوردهای گروه آموزشی گفتار درمانی چیست؟

افتخار تاسیس اولین آزمایشگاه صوت متعلق به گروه گفتاردرمانی دانشگاه ایران است که مجموعه ای از داده های حاصل از ارزیابی های صوت مراجعین از دستاوردهای آن می باشد  . در مطالعات  رشد گفتار وزبان در کودکان فارسی زبان این گروه در بین سایر گروههای آموزشی در ایران  پیشرو می باشد و صاحب منابع درسی در این زمینه است .

کلینیک صوت و کلینیک  درمان بیماران فاقد حنجره یکی از کلینیک های مهمی است که حاصل ارتباط بین پزشکان متخصص حنجره و آسیب شناسان صوت است. 

گروه گفتاردرمانی پیشرو در درمان اختلالات بلع در بزرگسالان می باشد و تاسیس کلینیک بلع بزرگسالان یکی دیگر از افتخارات گروه گفتاردرمانی دانشگاه ایران است .

متخصصین این کلینیک نیز با متخصصان نورولژیست همکاری می کنند. همکاری با بخش مراقبت های ویژه نوزادان بیمارستان حضرت علی اصغر (ع ) و بیمارستان شهید اکبر آبادی افتخاری برای این گروه می باشد .

همکاری با مرکز جامع رشد و تکامل و همکاری تیمی در زمینه شکاف لب و کام با پزشکان و متخصصین و جراحان  بیمارستان علی اصغر (ع) و بیمارستان حضرت فاطمه (س) یکی دیگر از دستاوردهای گروه گفتاردرمانی است . 

فعالیت های پژوهشی کاربردی و محصول محور گروه گفتار درمانی چگونه است؟

گروه گفتاردرمانی در یکی از هسته های پژوهشی  مرکز تحقیقات توانبخشی با نام اختلالات گفتار وزبان به فعالیت های پژوهشی می پردازد و تا کنون همزمان با انتشار مقالات ، پیامهای  ترجمان دانش را در پایگاه نتایج پژوهشهای سلامت کشور منتشر کرده است .

یکی از محصولات  فعالیتهای پژوهشی گروه گفتاردرمانی  انتشار مقالات علمی در مجلات بین المللی داخل و خارج از کشور می باشد. تهیه نسخه های فارسی آزمونها  و پرسشنامه ها و ساخت آزمونها یکی دیگر از محصولات پژوهشی گروه گفتاردرمانی می باشد که راه را برای ارزیابی های گفتار ، زبان ، صوت و بلع هموار می سازد.  یکی از برنامه های استراتژیک گروه ساخت نرم افزارهای ارزیابی است که کاربرد آن در علم آسیب شناسی گفتار وزبان روز دنیا بسیار کاربردی است. 

گروه گفتار درمانی  چه  اقداماتی در زمینه پاسخگویی اجتماعی انجام داده است؟

یکی از روش های  پاسخگویی اجتماعی ، معرفی روشهای جدید ارزیابی و درمان اختلالات گفتار وزبان و بلع به کارشناسان گفتاردرمانگر  درسطح  جامعه است. برگزاری کارگاهها و وبینارهای آموزشی با هدف باز آموزی همکاران کارشناس از فعالیتهای آموزش پاسخگو توسط  اعضای هیئت علمی گروه گفتاردرمانی است .

انتشار کتب علمی یکی دیگر از روش های پاسخگویی اجتماعی است. گروه گفتار درمانی با انتشار کتابهای تخصصی رشته گفتار درمانی سهم مهمی را در پاسخگویی به سوالات آسیب شناسان گفتار و زبان ایفا می کند.  

یکی دیگر از روشهای پاسخگویی اجتماعی انتشار بروشورها در زمینه های تخصصی برای آشنایی مردم با انواع اختلالات گفتار وزبان در فضای آموزش پاسخگو سایت دانشکده است .

در حوزه های بالینی، گروه  گفتاردرمانی در تلاش است تا آموزش بالینی دانشجویان را در فضاهای مختلف شامل بیمارستانها، مراکز بهداشتی درمانی و توانبخشی برگزار نماید تا دانشجویان با فضاهای شغلی آینده خود بیشتر آشنا شوند .

فعالیت گروه آموزشی گفتاردرمانی در دوران کرونا به چه صورت بوده است؟

گروه آموزشی گفتاردرمانی در دوران کرونا با همکاری اساتید وقت شناس ، دلسوز و متعهد از طریق آموزش مجازی کلاس های خود را بی وقفه برگزار کردند و در این راه از اوقات حضور در منزل و دور کاری با ابزارو اینترنت پرسرعت  شخصی برای نیل به اهداف آموزشی خود استفاده کردند . 

 با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی در اولین فرصت ممکن آموزش بالینی را برگزار کردند،  با ارتباط با کارشناسان متعهد در شهرستانها این امکان فراهم شد تا دانشجویان در شهرهای محل سکونت خود آموزش بالینی را داشته باشند و به دلیل شیوع کرونا و مشکلات خوابگاه ها در انتشار ویروس، از تحصیل باز نمانند .

 تمام دانشجویان تحصیلات تکمیلی با برگزاری جلسات مجازی به موقع و بدون اتلاف وقت دفاع موضوع، گزارشات شش ماهه ، دفاع از پروپوزال ، پیش دفاع و دفاع پایان نامه را انجام دادند. معارفه دانشجویان جدیدالورود در مقاطع مختلف از طریق مجازی برگزار شد. نامه های دانشجویان، درخواست های دانشجویی از طریق ایمیل دریافت شدو امضاهای الکترونیکی نیاز به حضور آنها را به حداقل ممکن رسانید .

صورتجلسه های پایان نامه ها و پروپوزال های دانشجویان  به صورت الکترونیکی از طریق اتوماسیون اداری انجام شد و پی گیری  برای انتخاب واحد دانشجویان، ثبت نمرات و فارغ التحصیلی آنها صورت گرفت.

همچنین به دانشجویانی که مشکلات مختلف داشتند مشاورات لازم داده شد تا از امکان مرخصی تحصیلی دوره کرونا به راحتی استفاده نمایند.

برنامه های راهبردی گروه آموزشی گفتاردرمانی چیست؟

برنامه های راهبردی گروه گفتاردرمانی در راستای رسالت و اهداف و ماموریت های گروه گفتاردرمانی است : ماموریت های گروه عبارتند ازتربیت نیروی انسانی متخصص کارآمد در مقاطع مختلف کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی  بر مبنای اصول آموزش پاسخگو ، گسترش دانش و فناوری در  تمامی مقاطع تحصیلی ، دستیابی به استانداردهای جهانی در ارائه خدمات آموزشی و درمانی تدوین و انتشار منابع تخصصی در رشته گفتاردرمانی ، ارتقاء دانش حرفه ای دانش آموختگان رشته گفتاردرمانی گسترش تحقیقات با رویکرد افزایش آگاهی ، پیشگیری و پاسخگویی نیاز های اجتماعی در ارتباط با اختلالات گفتار وزبان و بلع  دستیابی به استانداردهای اجرایی در کلینیک های آموزشی ، درمانی رشته گفتاردرمانی ،  توسعه خدمات توانبخشی به شکل تیمی  و تقویت جایگاه رشته گفتاردرمانی  در نظام سلامت.

در  راستای ماموریت ها،  برخی از اهداف گروه آموزشی گفتاردرمانی به شرح زیر می باشد :

             



Source link

دسته‌ها

اطلاعات

مشاهده بلاگ

نوشته های مرتبط

آخرین نوشته - 23 مهر 1400

هفته سلامت بانوان (۳۰-۲۴ مهرماه)

روز شمار هفته سلامت بانوان ایرانی: شنبه ۲۴ مهر: زنان و مدیریت اطلاعات در بحران کرونا یکشنبه ۲۵ مهر: زنان و مدیریت سلا…

ادامه مطلب...

0 اشتراک گذاری

آخرین نوشته - 23 مهر 1400

۲۴ مهر، روز جهانی غذا

   شعار سال ۲۰۲۱ : “رفتار ما آینده ما را می سازد”   با عنوان ملی : “آگاهی ، مدیریت، اصلاح الگوی مصرف غذایی برای م…

ادامه مطلب...

0 اشتراک گذاری

Call Now Buttonتماس با کلینیک توانبخشی کرج